گردشگری و کودک

تا کنون حدود 330 نوع گردشگری با خواسته های گروهی متفاوت شناسایی شده است.کودکان هم به عنوان بخشی از جامعه انتظارات منحصر به فردی دارند و توجه به نیاز ها ی آنها به عنوان آینده سازان جامعه از ابزار های توسعه به شمار می آید.

یکی از انواع گردشگری گردشگری کودک است.گردشگری کودک نوعی از گردشگری است که به نیازها و انتظارات این قشر از جامعه و برنامه ریزی برای متناسب کردن ویژگی های مقاصد گردشگری با نیاز های این گروه سنی می پردازد.

برای یافتن مقاصد جذاب برای گردشگری کودکان تحقیقات فراوانی انجام شده تا به وسیله ی آن بتوان دریافت که چه چیزی در مقصد سفراین قشر از جامعه را جذب می کند.طبق تحقیقات انجام شده ویژگی ظاهری مقصد گردشگری برای کودکان مهم ترین عامل جهت انتخاب یک شهر یا کشور جهت عزیمت می باشد و ویژگی های اجتماعی _فرهنگی،امکانات و فناوری ،رویداد های اجتماعی و زیرساخت ها و امکانات فیزیکی در درجه ی بعدی اهمیت برای آنها قرار دارد.

کودکان به دو صورت میتوانند بر رونق گردشگری و سفر های خانواده ی خود موثر باشند:

1-خانواده هایی که دارای کودکان 3 تا 11 سال هستند معمولا مکان هایی را برای سفر انتخاب می کنند که امکانات تفریحی مناسبی برای کودکان آنها داشته باشد.

2-کودکانی که توانایی ابراز خواسته های خود را دارند می توانند خود در تصمیم گیری خانواده برای انتخاب مقصد موثر باشند.

شهر ها و کشور هایی که توسعه ی گردشگی از اهداف مهم آنها محسوب میشود می توانند با توجه به این دو عامل به طور چشم گیری باعث رونق گردشگری خود شوند.

برای مثال ساخت پارک های آبی،شهر بازی ها و مکان های تفریحی جذاب برای این گروه سنی می تواند به میزان زیادی در جذابیت سفر برای این گروه سنی موثر باشد.

برای گروه های سنی 3 تا 6 سال می توان ساخت خانه های بازی و در نظر گرفتن مربی هایی برای مراقبت از کودک و در نظر گرفتن منوی غذایی مخصوص برای کودکان در هتل ها می تواند در تصمیم گیری خانواده ها برای انتخاب هتل در مقصد سفر خانواده ها موثر باشد.

باید درنظرداشت که توجه به نیاز های این قشر از جامعه با توجه به اینکه افرادی تاثیر گذار جهت تعیین مقصد گردشگری خانواده هستند می تواند به توسعه این صنعت کمک شایانی بکند.بر این اساس علاوه بر اینکه باید تفریح و سرگرمی این قشر را در نظر گرفت باید به رشد شخصیت و اطلاعات و توانمندی هایشان توجه شود.طراحی مناسب سازه های فیزیکی و اجتماعی باعث تعلق بیشتر کودکان به محیط و بلوغ فردی و اجتماعی آنان می شود.تعاملات اجتماعی آنها را افزایش می دهد و زمینه شکوفایی استعدادهایشان را فراهم می آورد.


نویسنده:مریم ایوبی پور



راه های ارتباطی
دفتر اداری
خیابان استاد مطهری، خیابان میرعماد، کوچه 14 پلاک 4

©2024 PersianGulf, All Right Reserved
طراحی وب سایت
آترین
  بهینه سازی وب سایت