گردشگری در کرمانشاه
#کرمانشاه
کرمانشاه
کرمانشاه یکی از کهن ترین شهرهای ایران است و در دوران باستان نام هایی چون الیپی، کانبادین و قرمسین به آن اطلاع می شد و بعدها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفته است. کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال 279 ه.ق توسط بان فقیه همدانی در کتاب «مختصرالبلدان» به کار رفته است.

استان کرمانشاه یکی از استان های غربی کشور است که از پرجاذبه ترین مناطق کشور به شمار می آید. اگر اهل گردش و سفر باشید به هر بهانه ای و از هر مسیری که وارد این استان شوید با دیدنی ها و جاذبه های کم نظیری رو به رو می شود.

این استان از نظر وسعت هفدهمین استان کشور محسوب می شود. از شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و حدود 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
#محوطه_بیستون_کرمانشاه
محوطه تاریخی بیستون
محوطه تاریخی بیستون در استان کرمانشاه واقع شده است و از اعتباری مضاعف در تاریخ ایران باستان برخوردار است. محوطه تاریخی بیستون در مکانی استراتژیک و مسلط بر سر راه مهم اتصال دهنده ی فلات ایران به بین النهرین قرار گرفته و از دوران باستان مورد استفاده بوده است. محوطه تاریخی بیستون آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده است.
آثار موجود در محوطه تاریخی بیستون
آثاری همچون : غار شکاچیان – مر خریل – مر تاریک – مر آفتاب – مر دودر – تپه نادری – سراب بیستون – جاده حاشیه سراب – بقایای گورستان قدیمی – دژ تاریخی مدفون – نیایشگاه شاهنشاهان ماد – نقش برجسته داریوش بزرگ – مجسمه هرکول – نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی – نقش برجسته گودرز – سنگ بلاش – پرستشگاه شاهنشاهان پارتی – بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان – بقایای بناهای ساسانی – کتیبه فرهاد کوه کن – بقایای پل ساسانی – بقایای سد ساسانی – سنگ های تراشیده ساسانیان – کاروانسرای ایلخانی – بنا های ایلخانی – کاروانسرا های صفوی – وقف نامه شیخ علیخان زنگنه – پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد .
#شکوه_باختران_کرمانشاه
سیری در کرمانشاه ، شکوه باختران
همراه با سیری در کرمانشاه می خواهیم با این شهر که شکوه باختران لقب گرفته بیشتر آشنا شویم. شهر کرمانشاه از شمال به کوه فرخشاد، از شمال باختری به طاق‌بستان و از جنوب به سفید کوه ختم می‌شود و یکی از شاهراه‌های ارتباطی خاور و باختر و کهن‌ترین راه گذر از ایران به میان‌رودان است. شهر کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. در سده چهارم میلادی شهر کرمانشاه که در آن دوران روستای خوش آب و هوایی بود به عنوان دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان برگزیده شد. در دوران ساسانیان باغ‌های بزرگی در این منطقه ساخته شد و تا مدت‌ها مکان خوش‌گذرانی شاهان ساسانی بوده‌است.
#طاق_بستان_کرمانشاه
طاق بستان
طاق بستان ، شکارگاه شاهان ساسانی ، مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره‌ ساسانی است که در شمال‌غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است.وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است.طاق بستان در زبان بومی (کردی) طاق وسان گفته می‌شود. سان به معنی سنگ می‌باشد و به این ترتیب طاق بستان طاق سنگی معنی می‌دهد. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس‌های خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او طاق بستان را انتخاب کردند که در بین راه جاده‌ ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پر‌آب بود.
#بازار_توپخانه_کرمانشاه
بازار توپخانه کرمانشاه
بازار توپخانه کرمانشاه یکی از جاذبه‌های مهم شهر کرمانشاه به حساب می‌آید که در زمان خود بزرگترین بازار سرپوشیده خاورمیانه بوده است. این بازار ۱۸ راسته دارد و راسته توپخانه هم در این میان آن‌ها قرار دارد. جالب آنکه در گذشته، توپ‌های رسته توپخانه قشون، در کاروانسراهای این محل نگهداری می‌شد. به همین خاطر آن را با نام بازار توپخانه می‌شناسند. راسته توپخانه بازار کرمانشاه از دروازه چیاسرخ آغاز می‌شود و تا دروازه پل سیدجمعه، در انتهای راسته‌بازار چال‌حسن‌خان ادامه دارد. سردر جبهه شمالی آن نیز مشرف به خیابان ۴۰ متری مطهری (سیروس) است.
ر ادامه مسیر از بازار توپخانه به راسته های علافخانه ، تفنگ سازی ، ترکها ، سراج ها ، مسگرها ، صحافها . حوری آباد ، زرگرها ، حلبی سازی ، کلوچه پزها ، بزاز خانه نو و کهنه ، فراش باشی ، صندوق سازی بنکدارها . آهنگرها و راسته بازار چال حسن خان می رسیم.
در گذشته که توپ های رسته توپخانه قشون در کاروانسراهای این محل نگهداری شده نام آن را راسته بازار توپخانه نهادند.
تا قبل از ورود وسایل نقلیه موتوری ، این راسته از رونق بالایی برخوردار بوده به طوری که کلیه کاروانسراهایی که از بین النهرین به سمت مرکز و شرق ایران در تردد بودند این راسته و دیگر راسته های بازار بزرگ از رونق چشم گیری برخوردار بودند ، در واقع راسته بازار توپخانه در غرب بازار بزرگ کرمانشاه و راسته بازار چال حسن خان در غرب بازار بزرگ در درجه اول خدمات مستقیم به کاروانیان ارائه می گردد و یکی دیگر از نقش های مهم این راسته ها نقطه بارگیری کاروانها را به عهده داشته است.
#گوردخمه_دکان_داوود
گوردخمه دکان داوود
قبره سنگی دکان داوود که از آثار تاریخی دوره مادها یا هخامنشی‌ها به حساب می‌آید، در نزدیکی شهرستان سر پل ذهاب، روستای کل داوود قرار دارد.دکان داوود گوردخمه‌ای تاریخی است که در ۳ کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب در ابتدای جاده انزل و در فاصله حدود ۱۰۰ متری از جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده است.این گوردخمه که از جمله جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه است، در نزد مردم بومی آن منطقه به کل داوود (کل داو) و دکان داوود شهرت یافته‌است.
#سراب_نیلوفر_کرمانشاه
سراب نیلوفر
سراب نیلوفر در چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. این سراب به صورت استخر وسیعی، مملو از گل‌های نیلوفر است. غنچه‌ها و برگ‌های این گل‌ها سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سراب را پوشانده است. این سراب ظرفیت بهره‌دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است. در سال‌های اخیر جهت رفاه بازدیدکنندگان در اطراف این سراب، تأسیسات و پارکی احداث شده است.
سراب نیلوفر دریاچه کوچکی در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است .سراب زیبای نیلوفر دارای چند چشمه جوشان است که آب این سراب را تامین می کند.
#تالاب_هشیلان_کرمانشاه
تالاب هشیلان
تالاب هشیلان به صورت ناودیسی در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه‌های خورین و ویس در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در ارتفاع ۱۳۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این تالاب تقریباً ۴۵۰ هکتار می‌باشد که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع درنظر گرفته شده است. آب تالاب در بالادست به صورت سراب و چشمه‌های جوشان می‌باشد و در پهنه تالاب به صورت کانال‌های بزرگ و کوچک پخش شده است. در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از ۱۰۰ متر مربع تا حدود یک هکتار وجود دارند که در فصل زمستان و در روزهای پر باران، در اثر افزایش دبی آب تالاب، بعضی از آن‌ها در زیر آب پنهان می‌شوند. میانگین بارش سالانه در تالاب هشیلان ۴۵۱ میلی‌متر است و در سراسر سال باد در جهات مختلف در این منطقه می‌وزد.
#طاق گرا_کرمانشاه
طاق گرا
بنای تاق گرا یا تاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می‌داده‌است. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب‌های پائین جاده آسفالته قرار گرفته‌است.از نظر معماری، بنای تاق‌گرا، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده‌است.
#سراب_صحنه_کرمانشاه
سراب صحنه
سراب صحنه در قسمت شمالی شهر صحنه است و یکی از مناطق خوش آب و هوا در این شهر محسوب می‌شود. آبشارهای زیبا، طبیعت چشم‌نواز و آب و هوای فوق‌العاده این منطقه باعث شده مسافران و گردشگران زیادی این مکان را مقصد سفر خود دهند.
#غار_قوری_قلعه
غار قوری قلعه
غار قوری قلعه در استان کرمانشاه در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری پاوه قرار دارد. غار در دامنه رشته کوه شاهو و داخل کانی‌های آهکی ایجاد شده و ارتفاع دهانه آن از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر است.در حال حاضر غار از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول که حدود ۵۰۰ متر طول دارد، از دو تالار و دالان‌های رابط بین آن‌ها تشکیل شده و نورپردازی از زوایای مختلف آن را تبدیل به مکانی زیبا برای گردشگری کرده است؛
#باغ_گل‌ها_کرمانشاه
باغ گل‌ها
باغ گل‌ها به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین پارک گل‌ها در کشور، در شهر کرمانشاه تاسیس شده است. باغ گل کرمانشاه در زمینی ۵ هکتاری با قابلیت کشت ۴ هزار گونه گیاهی و نیز ۴ باغ گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی ساخته شده تا شهروندان در فصل بهار و تابستان شاهد رویش گل‌های بهاری باشند. از این میزان مساحت، ۱۲ هزار متر مربع برای طراحی معابر دسترسی و ۳۵۰۰ متر مربع نیز برای طراحی آب‌نما به کار رفته است. اغلب گیاهان موجود در باغ با استفاده از بذر درجه یک هلندی در محل باغ کشت شده است.
#رودخانه_های_کرمانشاه
رودخانه های استان کرمانشاه
ستان کرمانشاه از مناطق نسبتاً پرآب کشور محسوب می‌شود. استان کرمانشاه شـــامل دو حوزه بزرگ آبخیز کـرخه علیا و سیـروان می‌باشد. حــــوزه آبخیز کـرخه علیا (حوزه آبریز داخلی) شامل ۱۵ زیر حوزه اصلی می‌باشد که در مرکز و شرق استان شامل شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌‌آباد غرب، کنگاور، جوانرود (بخش روانسر)، صحنه و هرسین می‌شود و آب رودخانه‌های آن به رودخانه سیمره می‌ریزد. ­حوزه آبریز سیروان (حوزه آبریز خارجی) با ۱۹ زیر حوزه اصلی در شمال غرب استان شامل شهرستان‌های قصرشیرین، پاوه، سرپل ذهاب، گیلان غرب، بخشی از سنقر، جوانرود (غیر از بخش روانسر) و بخــــشی از شهرستان اسلام‌آباد غرب بوده و‌ آب رودخانه‌های آن از کشور خارج شده و وارد کشور عراق می‌گردد.
#پارک_کوهستان_کرمانشاه
پارک کوهستان
پارک کوهستان در شمال شهر کرمانشاه و در نزدیکی محطه تاریخی طاق بستان قرار دارد. این پارک از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های توریستی کرمانشاه است. نورپردازی زیبا و دو آبشار مصنوعی که در این پارک ساخته شده، زیبایی خاصی به این پارک بخشیده است.

پارک کوهستان بام کرمانشاه بوده و از این پارک می‌توانید منظره‌ی زیبای شهر را نظاره کنید. همچنین غار دو اشکفت نیز در این پارک قرار دارد.
#غار_دو_اشکفت
غار دو اشکفت
غار دو اشکفت در شمال شهر کرمانشاه در دامنه کوه مبوله و مشرف به پارک کوهستان قرار دارد و کهنترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه است. با توجه به مطالعات باستان‌شناسی انجام شده غار دو اشکفت در دوران پارینه سنگی میانی در ۱۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش مورد سکونت انسان احتمالا ًنئاندرتال بوده‌است.
کاروانسرای بیستون
کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره صفوی بوده و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد.کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی در سی کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در محل روستای بیستون کھنه در مقابل فرهاد تراش (نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون)، در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد.
#تنگ_گولم_کرمانشاه
تنگ گولم
تنگ گولم در استان کرمانشاه واقع است. تنگ در اثر فرسایش رودخانه کنگاوش ایجاد شده که شامل آبشار و آبگیری زیبا است. تنگ گولم در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان گیلان غرب واقع است. دسترسی به این منطقه از طریق کیلومتر ۴ جاده ارتباطی این شهرستان به سومار، جاده فرعی خاکی سمت راست جاده به سمت سومار امکانپذیر است.

#موزه_پارینه_سنگی
موزه پارینه سنگی
موزه پارینه سنگی کرمانشاه یکی از موزه‌های استان کرمانشاه و نخستین و تنها موزه خاورمیانه در زمینه پیش از تاریخ (دوران پارینه سنگی) و از جمله موزه‌های تخصصی جهان می‌باشد. این موزه که با نام «موزه پارینه سنگی زاگرس» نیز شناخته می‌شود، در تکیه بیگلربیگی در خیابان مدرس شهر کرمانشاه قرار دارد.
#آبشار_پیران_کرمانشاه
آبشار پیران
آبشار پیران در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع است. آبشار پیران که ارتفاع آن حدود صد متر است و بلندترین آبشار ایران لقب گرفته است، از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود. در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد.
غار پرآو
این غار، بزرگ‌ترین غار آهکی دنیا و یکی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین غارهای جهان است. این غار ۳۶ چاه با عمق‌های مختلف دارد و رفتن داخل یا به اصطلاح پیمایش ‌اش کار حضرت فیل است.اول از همه تجهیزات و وسایل پیشرفته می‌خواهد و بعد از آن هم دل شیر… دهانه این غار یک سوراخ نسبتا کوچک است که با شیب تندی به پایین می‌رود. اوایل آذرماه جدار داخلی غار را قندیل‌های یخی بسیار زیبا و دیدنی می‌پوشاند. تا حالا فقط در حدود هفتاد نفر توانسته‌اند در این غار مرگ‌آور بچرخند و متأسفانه سه نفر هم بر سر پیمایش این غار جانشان را از دست داده‌اند.
#نقش_برجسته_هرکول
نقش برجسته هرکول
این نقش برجستة دوره اشکانی که در سال ۱۳۳۷ ش به هنگام احداث جاده همدان ـ کرمانشاه شناسایی شد، مرد نیرومند کاملاً عریانی را نشان می‌دهد که در زیر سایه درختی بر روی نقش شیری لم داده است. او به آرنج چپ تکیه داده و در دست چپ پیاله‌ای دارد و آن را نزدیک صورت خود نگه داشته است و دست راست خود را روی پای راست قرار داده و پای چپش را تکیه‌گاه پای دیگرش کرده است.در پشت سر این شخصیت، کتیبه و نقش‌هایی حجاری شده است.
#روستای_داریان_کرمانشاه
روستای داریان
داریان یکی از روستاههای دیدنی منطقه ی هورامان میباشد.که با جمعیتی بیش از ۱۰۰۰ نفر و در ۲۸کیلومتری شهرستان پاوه قرار دارد.
#زیج_منیژه_کرمانشاه
بنای تاریخی زیج منیژه
بنای تاریخی زیج منیژه که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد، در داخل بافت روستای پاتاق از توابع سرپل ذهاب در استان کرمانشاه قرار دارد.
#خانه_خواجه_باروخ
خانه خواجه باروخ کرمانشاه
خانه خواجه باروخ کرمانشاه ، نام خانه ای تاریخی در شهر کرمانشاه است، مالک این خانه خواجه باروخ از تجار کلیمی کرمانشاه بوده و در زمان ناصر الدین شاه ساخته شده‌است .این خانه در بخش یهودی نشین محله قدیمی فیض آباد کرمانشاه واقع شده‌است . یعنی خانه از طریق هشتی به حیاط بیرونی و با عبور از دالانی سراسری به حیاط اندرونی متصل می‌شود.

اتاق‌های مسکونی اطراف حیاط اندرونی قرار گرفته‌اند. ستون‌های آجری در نمای ایوان‌های این بنای زیبا به کار رفته‌اند. این ستونهادارای سرستون‌های آجری به صورت پله‌ای و مقرنس هستند. این خانه از معدود خانه‌های قاجاریه دارای حمام کرمانشاه است. این خانه امروزه به نام خانه رنده کش که آخرین مالک آن می‌باشد، معروف تر است .
#تپه_باستانی_کرمانشاه
تپه باستانی آسیاب کرمانشاه
تپه باستانی آسیاب کرمانشاه به سرپرستی رابرت بریدوود شناسایی و در خرداد ۱۳۳۹ خورشیدی در چند محل اقدام به حفر گمانه‌های آزمایشی شد. این محوطه تاریخی در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان دورود فرامان، ۷۰۰ متری کیهان‌شهر، از محله‌های حاشیه‌ای کرمانشاه مشرف بر رودخانه‌ی‎ ‎قره‌سو قرار دارد. در نتیجه گمانه‌زنی در این تپه، بخشی از یک کلبه مسکونی بیضی شکل‎ ‎به قطر ده متر شناسایی شد که نیمی از آن در داخل زمین حفر شده بود‎.

‎در داخل‎ ‎این کلبه، بقایای دو اسکلت پوشیده شده با محلول گل اخری شناسایی شد. در کنار این‎ ‎اسکلت‌ها مقداری بقایای استخوان نیز به دست آمد. از جمله اشیای به دست آمده در تپه،‎ ‎تیغه‌ها و ریزتیغه‌هایی است که بر روی بعضی از آن‌ها آثار درخشندگی ناشی از قطع‎ ‎گیاهان دیده می شود. علاوه بر آن در این محوطه، سنگ‌ساب، مهره‌های سنگی، قسمتی از‎ ‎دست‌بند مرمری و قطعاتی از پیکرک‌های گلی نیز به دست آمده است. در میان پیکرک‌ها،‎ ‎پلاک‌هایی با صورت انسانی دیده می‌شود. کاوشگران تاریخ آثار مکشوفه از این تپه را‎ ‎به نه تا یازده هزار سال پیش نسبت می‌دهند‎.
#مسجد_روستای_گره بان
مسجد روستای گره بان
مسجد روستای گره بان نام مسجدی تاریخی در شهر کرمانشاه است. این مسجد از آثار دورهٔ قاجاریه است. ساختمان نخستین مسجد در سال ۱۲۸۵ ه.ق توسط امامقلی میرزا عمادالدوله (والی غرب و سرحددار عراقین) ساخته شده‌است. پس از ساخت این مسجد، بانی آن یکی از درهای حرم علی را به کرمانشاه آورد و در این مسجد نصب نمود و به جای آن در نقره‌ای دیگری را وقف آستانه علوی نمود. این درگاه که امروزه در مدخل مسجد و بازار زرگرها قرار دارد و به «قاپی شاه نجف» مشهور است، به دوره صفویه تعلق دارد. در دیگر مسجد در ضلع جنوب غربی قرار داشته که توسط دالانی به تقاطع بازار زرگرها و بازار حوری آباد متصل می‌شود. این تقاطع زیر بزرگ‌ترین گنبد بازار که به میدان مشهور است قرار دارد.
#روستای_گره بان_کرمانشاه
روستای گره بان کرمانشاه
روستای گره بان مکان مقدسی برای اهل حقی‌ها است. گردشگرانی که به این محل می روند جزو زائران و مریدان محسوب شده و با دست و دلبازی کم نظیری از آنان پذیرایی می شود و به صورت محدود محل اقامت رایگان در اختیارشان قرار می گیرد.روستای گره بان مکان مقدسی برای فرقه ای از عرفان و تصوف با عنوان اهل حقی‌ها است که علت آن وجود مکان مقدسی با عنوان “اجاق حضرت آقا بخش” و اجاق دیگر بزرگان این فرقه از جمله اولیا و نزدیکان و مسند نشینان این فرقه است و این روستا محل تجمع پیروان این مسلک و برگزاری مراسمات مخصوص بوده و کسانی که به این محل می روند جزو زائران و مریدان محسوب شده و هر روز به غیر از روز جمعه به صورت نذری از میهمانان پذیرایی می گردد.

عرقیات گیاهی گره بان شهرت جهانی دارند و گلاب و عرق نعنای این منطقه به سراسر دنیا صادر می گردد. شیرینی های ناب و دنده کباب و خورش خلال کرمانشاهی ذائقه هر گردشگری را نوازش می دهد و ساختمان های بلند با معماری ای که بیشتر در کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اکراین قابل مشاهده است در نوع خود بسیار حیرت انگیز است.
#غار_پرآو_کرمانشاه
غار پرآو
غار پرآو، بزرگ‌ترین غار آهکی دنیا و یکی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین غارهای جهان است. این غار ۳۶ چاه با عمق‌های مختلف دارد و رفتن داخل یا به اصطلاح پیمایش ‌اش کار حضرت فیل است.اول از همه تجهیزات و وسایل پیشرفته می خواهد و بعد از آن هم دل شیر… دهانه این غار یک سوراخ نسبتا کوچک است که با شیب تندی به پایین می‌رود. اوایل آذرماه جدار داخلی غار را قندیل‌های یخی بسیار زیبا و دیدنی می پوشاند. تا حالا فقط در حدود هفتاد نفر توانسته‌اند در این غار مرگ‌آور بچرخند و متأسفانه سه نفر هم بر سر پیمایش این غار جانشان را از دست داده‌اند.
روستای قلعه لان کرمانشاه
روستای قلعه لان در استان کرمانشاه و در بخش مرکزی دهستان پشت دربند واقع شده است. این روستا روستایی کوهتانی است که چشم انداز خیره کننده ای دارد.در روستای قلعه لان زیبایی های چهار فصل را می توان دید .به حدی این روستا با طراوت و آب و هوای دلچسبی دارد که در سخن نمی گنجد . هر کسی به این روستا پا گذاشته است شیفته روستا شده اگر چه این روستا ساکنین زیادی ندارد اما تاثیرگذار بر پیشرفت و توسعه کشور بوده اند. گرچه تحصیلکردگان و فرهیختگان آن در سال های گذشته روستا را ترک کرده اند، اما با تمام وجود به آن دلبسته و دیارشان را می ستایند.
#غار_دو اشکفت_کرمانشاه
غار دو اشکفت کرمانشاه
غار دو اشکفت در شمال شهر کرمانشاه در دامنه کوه مبوله و مشرف به پارک کوهستان قرار دارد و کهنترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه است. با توجه به مطالعات باستان‌شناسی انجام شده غار دو اشکفت در دوران پارینه سنگی میانی در ۱۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش مورد سکونت انسان احتمالا ًنئاندرتال بوده‌است. ارتفاع غار دو اشکفت در حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریاست. طبق یافته‌های باستان شناسی غار دو اشکفت در دوره پارینه سنگی میانی مسکن انسانهای شکارگر بوده است.یکی از کهن‌ترین سکونت گاه‌های بشر در منطقه کرمانشاه غار دو اشکفت در نزدیکی تاق بستان است. این مکان باستانی، شامل دو غار مجاور هم، در دامنه جنوبی کوه میوله، در ارتفاع حدود سیصد متری از دشت و مشرف بر پارک کوهستان قرار دارد.

نخستین بار در سال ۱۹۹۹ به وسیلهٔ باستان‌شناسان کرمانشاهی، فریدون بیگلری و سامان حیدری، شناسایی و مطالعه شد. طبق یافته‌های باستان‌شناسی، این غار در دورهٔ پارینه‌سنگی میانی مسکن انسان‌های شکارگر بوده‌است. با توجه به مطالعات باستان‌شناسی انجام‌یافته، یکی از این دو غار (غار شرقی)، در دورهٔ پارینه‌سنگیِ میانی محل سکونت موقت یا فصلیِ گروه‌های شکارورز ساکن منطقه بود.
#نقش_برجسته_کرمانشاه
نقش‌برجستهٔ تاج‌گذاری اردشیر دوم کرمانشاه
نقش‌برجستهٔ تاج‌گذاری اردشیر دوم نام نقش برجسته‌ای موسوم به اردشیر دوم، در میان سال‌های ۳۷۹ م تا ۳۸۳ م است که در کنار طاق کوچک در طاق بستان و شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار دارد. نقش‌برجستهٔ تاج‌گذاری اردشیر دوم ، نخستین نقش برجستهٔ طاق بستان است که در کنار طاق کوچک قرار دارد. در نقش‌برجستهٔ تاج‌گذاری اردشیر دوم اردشیر دستش رو به سمت حلقه شهریاری که اهورا مزدا به اون تسلیم کرده، دراز کرده است. در نقش‌برجستهٔ تاج‌گذاری اردشیر دوم پیکر سمت راست فروهر، پیکر میانی اردشیر دوم ساسانی و پیکر سمت چپ الهه میترا (مهر) هست.

راه های ارتباطی
دفتر اداری
خیابان استاد مطهری، خیابان میرعماد، کوچه 14 پلاک 4

©2024 PersianGulf, All Right Reserved
طراحی وب سایت
آترین
  بهینه سازی وب سایت