با ما تماس بگیرید

021-8682

تحلیل UNWTO از بازار گردشگران خروجی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

تحلیل UNWTO از بازار گردشگران خروجی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

بخش دوم

یکی از کلیدی‌ترین عوامل مورد اشاره در این پژوهش، نقش توسعه راه‌های حمل‌ونقل هوایی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اروپا در استقبال چشمگیر گردشگران عرب برای سفر به کشورهای اروپایی طی یک دهه اخیر است و به‌نظر می‌رسد تسهیل سفر از این رهگذر، نقش مهمی در این شکوفایی ایفا کرده است. این گزارش که به‌منظور درک مشخصات و کیفیت‌های سفر شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، شناسایی استراتژی‌های موثر در بازاریابی و جذب آنان و همچنین ارائه یک چشم‌انداز کلی از بازار گردشگران شورای همکاری خلیج فارس تدوین شده، خاطرنشان می‌کند که به‌لحاظ سنی، بیشتر مسافرانی که از این منطقه به اروپا سفر می‌کنند جوان هستند و مسافرت خود را غالبا به‌صورت خانوادگی انجام می‌دهند. این افراد جزو طبقه پردرآمد کشورهای خود محسوب می‌شوند و در سفرهای خود بیش از هر چیز به‌دنبال خدمات اقامتی و خوراکی باکیفیت و لوکس هستند و بیشترین مراجعه را به فروشگاه‌های خرده‌فروشی به‌منظور خرید انجام می‌دهند.

این گردشگران، اروپا را از این رو بهترین مقصد سفر می‌دانند که از جاذبه‌های توریستی و منظره‌های دیدنی پرتعدادی برخوردار است، امنیت و زیرساخت‌های سفر توسعه‌یافته‌ای دارد و علاوه بر داشتن یک ویزای مشترک میان چند کشور آن، در بیشتر آنها از یک واحد پولی مشترک (یورو) استفاده می‌شود؛ امری که این امکان را فراهم می‌سازد که طی یک سفر راحت‌تر بتوانند از چند کشور بازدید کنند. همچنین بنگاه‌های ارائه‌دهنده تور به گردشگران عرب این نکته را مدنظر دارند که طی سفر، به مشتریان خود تجربه‌های جذابی همچون بازدید از نمایشگاه‌های مد و فروشگاه‌های اجناس لوکس ارائه دهند و مهم‌تر از هرچیز، راهنمایان مجربی که به زبان عربی تسلط دارند گردشگران را همراهی کنند.

این پژوهش چنین جمع‌بندی می‌کند که کشورهای اروپایی برای حفظ این روند و جذب بیشتر گردشگران عرب از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید به برندسازی از محصولات گردشگری خود ادامه دهند و در تعریف تورهای گردشگری این نکته را در نظر داشته باشند که گردشگران عرب علاقه شدیدی به آنچه که اروپای واحد خوانده می‌شود دارند و به‌واسطه تقویت این مفهوم در صنعت گردشگری کشورهای اروپایی، در آنان این احساس ایجاد می‌شود که طی یک سفر شانس بازدید از کشورهای بیشتر و قرار گرفتن در معرض تجربه‌های سفری متنوع‌تری خواهند داشت. در گزارش مشترک سازمان جهانی گردشگری و کمیسیون سفر اروپا به اظهارات زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل UNWTO نیز اشاره شده که تصریح کرده است: «کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یک بازار گردشگری با رشد سریع تشکیل داده‌اند که نقش قابل توجهی در رشد گردشگری در دیگر کشورهای جهان و خصوصا اروپا با تنوع بخشیدن به جامعه تقاضا‌کننده و توسعه زیرساخت‌های سفر در کشورهای مقصد سفر دارند.»


گردشگران عرب در ایران


در مقابل توفیق اروپا در جذب گردشگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه در جذب این گردشگران چندان کامیاب نبوده است. مطابق آخرین آمار موجود از صنعت گردشگری کشور که مربوط به سال ۱۳۹۶ است، از کشورهای بحرین، کویت، امارات متحده عربی، عمان، قطر و عربستان سعودی به‌ترتیب ۸۸ هزار و ۱۲ نفر، ۷۸ هزار و ۱۴۰ نفر، ۴۳ هزار و ۶۳ نفر، ۲۰ هزار و ۹۴۳ نفر، ۱۲ هزار و ۸۷۷ نفر و ۱۲ هزار و ۵۲۹ نفر در این سال به ایران سفر کردند؛ یعنی در مجموع حدود ۲۵۵ هزار نفر که کمتر از ۵ درصد از کل گردشگران ورودی به کشور را تشکیل می‌دهد. این رقم درخصوصترکیه که موفق‌ترین کشور منطقه به‌لحاظ گردشگری محسوب می‌شود نیز چندان امیدبخش نیست و این کشور با پذیرش حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر از مجموع این ۶ کشور در سال ۲۰۱۷، تنها حدود ۳ درصد از جامعه گردشگران ورودی خود را از این منطقه تامین کرده است.

ایران و دیگر کشورهای منطقه در یک حوزه تمدنی با ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس قرار دارند و از جاذبه‌های زیارتی و فرهنگی متنوعی برای اتباع این کشور برخوردار هستند. شاید اتخاذ سیاست ویزای مشترک با توجه به تجربه موفق اروپا بتواند اثر قابل‌توجهی بر جذب بیشتر گردشگران ولخرج این حوزه داشته باشد. به‌علاوه، ایران در حوزه گردشگری سلامت نیز ظرفیت لازم برای جذب گردشگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و خصوصا کشورهای عمان و قطر را دارد که لازمه بهره‌گیری از این فرصت و با توجه به تجارب موفق جهانی، توجه به سلیقه این گردشگران، توسعه زیرساخت‌ها و تسهیل هرچه بیشتر سفر اتباع این کشورها به ایران است.

 

منبع : دنیای اقتصاد

#روابط عمومی پرشین گلف

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.