با ما تماس بگیرید

021-8682

تحلیل UNWTO از بازار گردشگران خروجی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

تحلیل UNWTO از بازار گردشگران خروجی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

بخش اول

پژوهش جدیدی که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و کمیسیون سفر اروپا (UTC) انجام داده‌اند نشان می‌دهد گردشگری خروجی در ۶ کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و این منطقه به یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های گردشگران ورودی به بسیاری از کشورهای جهان و خصوصا اروپا تبدیل شده است.

این گزارش چنین اظهار می‌کند که تنها در سال ۲۰۱۷ مجموع میزان هزینه‌کرد گردشگران خروجی از ۶ کشور کویت، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودیو عمان بیش از ۶۰ میلیارد دلار بوده است که نشان از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۰ دارد. همچنین پژوهش مشترک این دو نهاد نشان می‌دهد گردشگران عرب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های اخیر نقش برجسته‌ای در تثبیت اروپا به‌عنوان توریستی‌ترین منطقه جهان داشته‌اند که این امر طی سال‌های اخیر از رهگذر ایجاد زیرساخت‌های تسهیل‌کننده سفر میان شبه‌جزیره عربستان و اروپا همچون «توسعه راه‌های حمل و نقل هوایی»، «طراحی تورهای تخصصی به زبان عربی و مطابق سلیقه سفر گردشگران عرب» و «برخورداری بیشتر کشورهای اروپایی از یک ویزا و واحد پولی مشترک» حاصل شده است.

اما با وجود امکان بالای درآمدزایی از این گردشگران، منطقه خاورمیانه و خصوصا ایران در جذب شهروندان این ۶ کشور چندان موفق نبوده است. مطابق آخرین آمار  منتشر شده از جانب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخصوص صنعت گردشگری کشور، در سال ۹۶ ایران موفق به جذب تنها کمی بیشتر از ۲۵۰ هزار گردشگر از این حوزه شده است که این رقم کمتر از ۵ درصد از کل گردشگران ورودی به ایران را تشکیل می‌دهد. این درحالی است که کارشناسان همواره بر ظرفیت‌های موجود در ایران برای جذب گردشگران عرب خصوصا در حوزه‌های مذهبی و درمانی و بر محور گردشگری حلال تاکید داشته‌اند که در صورت تحقق و ایجاد تسهیلات سفر با توجه به تجربه اروپا، عواید اقتصادی و درآمد ارزی قابل توجهی برای صنعت گردشگری خواهد داشت.


جایگاه گردشگران عرب در اقتصادگردشگری


چنان‌که اشاره شد، نتایج پژوهش مشترک سازمان جهانی گردشگری و کمیسیون سفر اتحادیه اروپا نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ گردشگران عرب ۶ کشور عضو شورای همکاریخلیج فارس بیش از ۶۰ میلیارد دلار درآمد برای کشورهای مقصد سفر خود داشته‌اند. اگر این رقم با میزان هزینه‌کرد گردشگران دیگر کشورهای جهان مقایسه شود، پس از اتباع کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، آلمان و بریتانیا که به‌ترتیب در سفرهای خود به دیگر کشورهای جهان ۷/ ۲۵۷، ۰/ ۱۳۵، ۱/ ۸۹ و ۴/ ۷۱ میلیارد دلار خرج کرده‌اند، گردشگران این حوزه در رتبه پنجم جهان و بالاتر از گردشگران فرانسوی، استرالیایی، کانادایی، روس، کره‌ای و ایتالیایی قرار می‌گیرند. این درحالی است که در ابتدای دهه اخیر میلادی، مجموع هزینه‌های انجام شده توسط این گردشگران سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

با توجه به میزان کنونی کل هزینه‌کرد گردشگران کشورهای کویت، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و عمان در سفرهای خارجی خود، چنین برآورد می‌شود که به‌طور میانگین هر گردشگر عرب که شهروندیکی از این ۶ کشور است بیش از ۵/ ۶ برابر متوسط جهانی گردشگران جهان در سفرهای خود به یک کشور خارجی هزینه می‌کنند. بنابراین می‌توان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را یکی از مهم‌ترین مبادی برتر گردشگری جهان دانست که کشورها برای توفیق در حوزه گردشگری خود باید توجه ویژه‌ای به بازاریابی از این منطقه نشان دهند. گزارش UNWTO و UTC که با عنوان «بازار گردشگری خروجی شورای همکاری خلیج فارس» منتشر شده تصریح می‌کند منطقه اروپا که در صدر توریستی‌ترین مناطق جهان قرار دارد بیش از سایر مناطق در جذب گردشگران عرب موفق بوده و از طریق هزینه‌کرد آنان موفق شده رشد و ثبات را در صنعت گردشگری کشورهای خود نهادینه کند.

 


#روابط عمومی پرشین گلف
‌‎‌‏‌‎‌‏‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.