با ما تماس بگیرید

021-8682

نقش تحریم ها در صنعت گردشگری

نقش تحریم ها در صنعت گردشگری


✅در شرایط تحریم برای گردشگری کشور چه باید کرد؟


بخش اول

کاملا روشن است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برنامه ریزی برای مقابله با تحریم های همه جانبه ایالات متحده امریکا بایستی هم زمان علاوه بر تدوین و تصویب برنامه حمایتی در دولت براى كمك به دست اندركاران اين صنعت، اقدام ویژه ای برای طراحی و تدوین برنامه و تاکتیک های ملموس تبلیغاتی و بازاريابى با همکاری بخش خصوصی و ذینفعان این صنعت در بازارهای هدف گردشگری کند.
در شرایط تشدید تحریم ها ضروریست تا برای از دست نرفتن بازارهای سنتی و همچنین توسعه و ارتقاء ملی و منطقه ای بازار گردشگری، تدارک و پیش بینی های لازم را برای مقابله با بحران های احتمالی در نظر گرفت تا این صنعت نوظهور و حساس به حوادث سیاسی و اقتصادی بیش از این در معرض آسیب قرار نگیرد.
سازمان متولی صنعت گردشگری کشور در تدوین برنامه استراتژيك بازاريابي گردشگرى برای شرایط خاص، بایستی به بخش بندی و شناسایی بازارهای هدف گردشگری و رتبه بندی بازارها با توجه به منابع محدود مالی خود در کمترین زمان ممکن اقدام کند.
در این برنامه ابتدا بايستى كل بازار تجارت بین المللی گردشگرى براى تصميم گيرى، نفوذ و ورود، مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و سپس بازاريابان و تورگردانان عمده کشور بر اساس منابع و تسهیلات موجود، بازارهاى مورد نظر را به بخش هاى كوچك تر تقسيم و بخش هايى كه نويد بخش تر برای جذب گردشگر به ایران است را انتخاب و براى عمليات بازاريابى از جمله، آگاهسازى، اطلاع رساني و تبليغات آماده كنند.
در شرایط حال حاضر ایران اسلامی، صنعت گردشگری می تواند فرصتی بزرگ برای برون رفت از وابستگی به اقتصاد تک محصولی کشور قلمداد شود. اگر باورهایمان را به روز کنیم، زمان را مدیریت نماییم، ذهنیت ها را اصلاح کنیم و تصویری جدید از ایران به جهان مخابره نماییم و بگوییم« ایران را در شرایط تحریم ببینید؟! »
شک نداریم که این صنعت در جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مبنایی برای رونق و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد شود و همچنین از طریق توسعه و تقویت آن می توان زمینه ارتقاء انسجام ملی و حرکت به سوی صلح و تفاهم منطقه ای و جهانی را برای تامين منافع ملى به ارمغان آورد و از این پدیده مهم به عنوان عاملی ارزشمند برای جلب افکار عمومی جهانیان از جمله اتباع و شهروندان امریکایی نسبت دستاوردهای میراث کهن فرهنگی و طبیعی و تمدن با غرور ایرانی، بهره جست.
تورگردانان ما در شرایط ویژه کشور که از آن به نام « جنگ اقتصادی» یاد می شود، بایستی حداکثر تلاش خود را بکار گیرند تا بسته ها و برنامه های سفر به ایران را مطابق با نیاز بازار و به طریقی تنظیم کنند تا بيشترين ارزش را براى گردشگران ورودی در يك دوره زمانى کوتامدت ایجاد تا دیدارکنندگان، تبلیغ و معرفی سفر به ایران را به صورت رودررو و زبانی آغاز و به دیگران توصیه کنند.
محدوديت منابع بازاريابى و تبليغات براي حضور در نمایشگاه های بین المللی گردشگری، محدوديت تسهيلات و خدمات گردشگري در کشور، محدودیت منابع مالی و اعتباری در سازمان گردشگری، محدودیت منابع انسانی حرفه‌ای و متخصص بازار و محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله مسائل پیش رو هستند که با وفاق عمومی کارگزاران و مسئولان کشور قابل حل بوده و در برابر مزیت ویژه « فرهنگ مهمانوازی » ایرانیان و مزیت رقابتی « ارزانی سفر » قابل عبور است.
به هر حال در شرایط تحریم تمرکز ما بایستی براساس تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی با تاکید بر اجرای تبلیغات تاکتیکی سفر به ایران با به حداقل رساندن نارضایتی گردشگران به ویژه گردشگران منطقه ای باشد.
دكتر علي رحيم پور -آبانماه ١٣٩٧

بخش دوم


در این برنامه توصیه می شود موارد زیر مورد عنایت و توجه بیشتری قرار گیرد:
الف: طرح ها و برنامه های راهبردى موثر در بازارهای خارجی:
١. تمرکز علمی و پژوهشی بر روی بازار و مشتریان خاص كشورهاى همسايه و دوری از هرگونه بلند پروازی غیرعلمی
٢. آفریدن تصویری مثبت از ایران در بازار تجارت بین المللی گردشگری
٣. توجه ویژه به بازاریابی گزینشی و تمرکز بر روی جذب گردشگران ثروتمند و در نظر گرفتن راه‌های تشویق به خرج کردن بیشتر
٤. فعال کردن بخش تحقیقات بازار و هدایت فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی در بازارهایی که توسط تحقیقات دائمی بازار مشخص می‌شوند.
٥. ضرورت تحقیق و مطالعه بیشتر در پنج بازار اصلی هدف و تأسیس دفاتر گردشگری در این بازارها
٦. ایجاد تصویری جدید از ایران به عنوان کشورى متفاوت، چهار فصل و پيشرو و ارزان در گردشگرى سلامت و درمان در کشورهای هدف
٧. تحقیق و مطالعه در بازارهای گردشگری بین الملی توسط دولت برای حضور موثرتر بخش خصوصی به منظور توسعه عملیات بازاریابی
٨ . تبلیغات گسترده و کامل بین‌المللی جاذبه ها، تسهیلات و امکانات جدیدی که در کشور، شناسایی، ایجاد و به بهره برداری می‌رسد.
٩ ٠ انجام تبلیغات فصلی در بازارهای هدف برای توزیع متناسب فصلی گردشگران و جلوگیری از خالی ماندن واحدهای اقامتی و پذیرایی در فصول کم مسافر و تداوم عملیات گردشگری برای تولید سود در تمام طول سال.
١٠. تبلیغات برای دسترسی ساده و آسان و به سهولت به تسهیلات و خدمات و نقاط دیدنی کشور
١١. طراحى كمپين تبلیغاتى برای سفری بی خطر، آرام، شاداب و ایجاد سرخوشی و خلق خاطرات به یادماندنی سفر به ایران توسط دولت و دستگاه متولی
١٢. تمایز تبلیغات ایران در ارتباط با رقبای منطقه ای از طریق تهیه، تولید و توزیع اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی رسانه ای و فضای سایبری گردشگری
١٣. انتخاب و تبلیغ شعارهای انگیزشی برای سفر به ایران که چرا بایستی به ایران سفر کرد و چرا ايران را در شرايط تحريم بايد ديد.
١٤. انعقاد قرارداد با شرکتهایی که می‌توانند کشور را در سایر بازارهای گردشگری معرفی کنند. از جمله شرکت‌های نمایشگاهی، اطلاع رسانی و بازاریابی
١٥. لغو روادید یک طرفه سفر به ایران برای کشورهای خاص توسط وزارت امورخارجه از جمله لغو روادید گردشگری برای شهروندان اروپایی و امریکای شمالی


دكتر علي رحيم پور-آبانماه ١٣٩٧

 

* ب: طرح ها و برنامه های راهبردهای موثر در بازار داخلی:*
١. بهبود و ایجاد امکانات جدید برای افزایش میزان خرج کرد گردشگران خارجى
٢. تأکید و توجه بیشتر به جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی با نگاه توسعه پایدار
٣. تحقیق و مطالعه در بازار داخلی به منظور شناسایی، آماده سازی و ساماندهی جاذبه‌های گردشگری توسط دولت برای متنوع سازی محصولات گردشگری
٤. توزیع متوازن امکانات و تسهیلات گردشگری در کشور برای توزیع متوازن گردشگران ورودی به منظور توسعه برابر ناحیه‌ای
٥. ارتقاء کیفیت محصولات گردشگری و متنوع سازی تورهای سفر به ایران
٦. تشویق مردم به مسافرت برای مقاصد دینی، فرهنگی و تفریحی در تمام سطوح اجتماع.
٧. تبلیغ برای تشویق به سفر در میان گروه های خاص از جمله کارکنان دولتی و کارگران شرکتی از طریق اختصاص کمک هزینه سفر در سطوح مختلف برای کمک به حفظ و ارتقاء ضریب اشغال هتلها و مراکز اقامتی دارای پروانه بهره برداری
٨. حمایت از راه‌اندازی و تبلیغ تورهای یک هفته‌ای یا تعطیلات آخر هفته توسط بخش خصوصی
٩. تبلیغ گذراندن تعطیلات به صورت هدفمند از طریق تعريف و برگزاری رخدادها، سمینارها و نمایشگاهها در فصول کم مسافر در نقاط مختلف کشور
١٠. تبلیغ جاذبه‌ها و رخدادهای گردشگری از طریق رسانه ها، نشریات و روزنامه‌های داخلی
١١. ایجاد هماهنگی و همکاری بین اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی و صنعتی، تجاری، کارگری و سازمانهای خدماتی برای توسعه و حمایت از گردشگری داخلی
١٢. تدوین و اجرای الگوی برنامه ریزی تعطیلات فصلی برای افزایش مسافرت‌های داخلی
١٣. پیشنهاد اختصاص مبلغی برای تبلیغات به ازای ورود هر گردشگر در بودجه سازمان
١٤. حمایت و پشتیبانی سازمان گردشگری، نیروی انتظامی و قوه قضاییه کشور از سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی گردشگری.
١٥. مشاوره به سرمایه گذاران برای توسعه و موفقیت پروژه‌های گردشگری و اطلاع رسانی و آگاه سازی ساکنان محلی از مزایا و فواید اجرای پروژه‌های گردشگری برای افزایش درآمد، اشتغال و رفاه اجتماعی آنان.
١٦. اختصاص مکانی مناسب برای رونق کسب و کارهای کوچک محلی و فروش تولیدات صنایع دستی و فروش محصولات محلی به گردشگران از سوی استانداران، فرمانداران و شهرداران کلیه شهرهای کشور
١٧. دولت برای رونق بیشتر کسب و کار محلی دوره‌های آموزشی رایگان را از طريق ادارات استانى راه اندازى و وام هایی با بهره کم در اختیار آنان قرار دهد.
🌿علی ایحال تحریم ها برای ایران عزیز و ملت فرهیخته و زحمتکش این سرزمین هیچ زمان خوب نبوده و خوب هم نخواهد بود. این بهایی است که فعلا برای استقلال و سرافزازی کشور بایستی پرداخت کرد. معتقدم با شناساندن صحیح کارکردهای این صنعت و تبیین حرفه ای نقش و جایگاه صنعت گردشگری کشور به دست اندرکاران در بخش تصمیم گیری(حاکميت)، می توان از منابع بی نظیر صنعت گردشگری کشور برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در شرایط ویژه اقتصادی حال حاضر کشور بهره برد و با تصمیم سازی به موقع کارشناسان و ذینفعان و سرمایه گذاران در بخش خصوصی، عبور از تحریم های ناجوانمردانه ایالات متحده امریکا را کم رنگ تر و اسباب آسیب پذیری مردمان این سرزمین را کم فروغ تر كرد.
نیاز امروز مردم کشور ما همدلی و مهربانی با گردشگران داخلی و خارجی است.
کشور ما هم اکنون به متنوع سازی درآمدهای ارزی، حفظ ارزش پول ملی و افزایش میزان تاثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق این صنعت نیازمند است و دیپلمات های ما درعرصه سیاست خارجی به حمایت ما
نیازمندتر.

🌿اميد كه برأى آبادانى اين خانه بكار آيد.🌿


آرى هم وطن! اینجا خانه ماست ....
دكترعلی رحیم پور –
آبانماه ١٣٩٧

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.