با ما تماس بگیرید

021-8682

تحلیل شورای جهانی سفر و گردشگری از بازار گردشگری داخلی

تحلیل شورای جهانی سفر و گردشگری از بازار گردشگری داخلی


«شورای جهانی سفر و گردشگری» (WTTC) در تحلیل خود از بازار گردشگری داخلی اظهار کرد که «هزینه‌کرد گردشگران داخلی» به پولی اطلاق می‌شود که شهروندان یک کشور در سفر و بازدید از مناطق و جاذبه‌های گردشگری کشور خود هزینه می‌کنند، فارغ از اینکه این سفر کاری باشد یا تفریحی. هرچند گردشگری داخلی منبعدرآمد ارزی محسوب نمی‌شود و مستقیما منابع مالی تازه‌ای را وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌کند، اما حوزه‌ای حساس و مهم در اقتصاد ملل محسوب می‌شود. علاوه‌بر حفظ فرهنگ‌های محلی و توزیع درآمد در سطح کشور، این گزارش تصریح کرد که کشورها با توسعه گردشگری داخلی می‌توانند بستری فراهم کنند تا شهروندانشان با منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی کشور خود آشنا شوند و از این رهگذر حس غرور ملی و مشارکت اجتماعی شهروندان افزایش پیدا کند.  همچنین با بذل توجه به توسعه گردشگری داخلی و در نظر گرفتن آن به‌عنوان صنعتی داخلی، کشورها می‌توانند اقتصاد خود را در برابر نوسانات و شوک‌های موجود در بازارهای جهانی و تبعات منفی رخدادهای بین‌المللی مقاوم کنند.


در این صورت، بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای فعال در حوزه گردشگری یک کشور تنها در فصل‌های اوج سفر درآمدزایی نخواهند داشت و می‌توانند روی امنیت کسب و کار خود در طول یک سال حساب باز کنند. همچنین صنعت گردشگری محدود به نقاط مطرح یک کشور در سطح جهانی نخواهد بود و جوامع کوچک‌تر نیز از رهگذر سفر گردشگران داخلی به عواید اقتصادی دست خواهند یافت.  بنا به روایت «شورای جهانی سفر و گردشگری»، در سال ۲۰۱۷ در مجموع و در سطح جهان، درآمد حاصل از سفر گردشگران داخلی ۶/ ۲ برابر درآمد حاصل از سفر گردشگرانی بوده است که به کشورهای دیگر سفر کرده‌اند. همچنین در ابعاد جهانی و در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، درآمد حاصل از گردشگری داخلی کشورها به‌طور میانگین سالانه به‌میزان ۴ درصد افزایش داشته است. این گزارش همچنین افزود که در کشورهایی همچون اسپانیا، امارات متحده عربی و ترکیهکه موفق به برندسازی از صنعت گردشگری خود در ابعاد جهانی شده‌اند و مشتریان خارجی ثابت و پرتعدادی برای سفر به این کشورها وجود دارد، در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ سهم درآمد حاصل از سفر گردشگران داخلی نسبت به کل درآمد حاصل از صنعت گردشگری در این کشورها کاهش پیدا کرده است.

 

پیشتازان توسعه توریسم داخلی

در سال‌های اخیر، چین همواره به‌عنوان یکی از پیشروترین و موفق‌ترین کشورها در توسعه گردشگری داخلی خود شناخته می‌شده است و اکنون نیز به‌گواه گزارش آماری «شورای جهانی سفر و گردشگری»، این کشور در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، بیشترین رشد مطلق در تولید ناخالص داخلی حاصل از گردشگری داخلی را داشته است، به‌گونه‌ای که بیش از نیمی از رشد مطلق جهانی در هزینه‌کرد گردشگران داخلی طی بازه ۷ ساله یاد شده، تنها توسط چینحاصل شده است. بنا به این گزارش، رشد مطلق این حوزه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ در سراسر جهان به‌میزان ۲/ ۸۳۱ میلیارد دلار بوده که سهم چین از این رقم ۵/ ۴۴۴ میلیارد دلار است.
درآمد حاصل از سفر گردشگران داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۷ بیش از ۸۷ درصد از کل درآمد موجود در صنعت توریسم این کشور بوده و میزان هزینه‌کرد گردشگران داخلی این کشور در مناطق توریستی چین در این سال معادل ۹/ ۸۴۰ میلیارد دلار بود. در رده دوم این فهرست ایالات متحده قرار دارد که در بازه سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ و با فاصله‌ای چشمگیر نسبت به رده نخست، رقم ۳/ ۸۰ میلیارد دلار در درآمدهای حاصل از هزینه‌کرد گردشگران داخلی آن رشد حاصل شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.