برگزاری نمایشگاه قهوه در بازار بزرگ ایران مال

24 الی 28 آبان ماه 1402 محل برگزاری نمایشگاه های بازار بزرگ ایران (ایران مال) میزبان نمایشگاه قهوه می باشد. علاقه مندان به این صنعت در روز های یاد شده از ساعت 12 الی 21 می توانند از این نمایشگاه بازدید به عمل بیاورند.

این نوشیدنی قدیمی خاورمیانه ای، در طی سالهای اخیر جای خود را در سبد مصرفی خانواده های ایرانی باز کرده است. امروزه شما حتی از دکه های روزنامه فروشی، فروشگاه های خواروبار فروشی محلی هم می توانید قهوه اسپرسو گرم را تهیه و بنوشید.

کمتر خانواده ای است که دستگاه قهوه ساز در آشپزخانه آن نباشد. مصرف قهوه تنها مصرف یک نوشیدنی نیست همانطور که نوشیدن چای همین طور است. نوشیدنی هایی ماننده قهوه و چای در دل خود، داستان های فرهنگی، تجاری و سیاسی بین المللی و بین فرهنگی جهانی دارد. 

پیش از هر چیز می توانیم بگوییم که نوشیدن قهوه فقط یک رفع خستگی ساده نیست. این کار به منزله بخشی از فعالیت های اجتماعی روزمره ما ارزش نمادین دارد. در اغلب اوقات، مناسک تشریفاتی که با نوشیدن قهوه همراه است بسیار مهم تر از عمل مصرف کردن خود این نوشیدنی است. برای بسیاری از غربی ها، قهوه صبح محور و مرکز روال زندگی شخصی آن هاست. نوشیدن قهوه نخستین گام اصلی برای آغاز کردن روز است. قهوه صبح اغلب در طول روز با قهوه های دیگری که همراه با دیگران نوشیده می شود و همین شالوده مناسک اجتماعی است، ادامه می یابد. دو نفر برای نوشیدن قهوه با یکدیگر قرار ملاقات می گذارند، احتمالا به با هم بودن و با هم حرف زدن بیش از چیزی که واقعا می نوشند علاقه دارند. در واقع، خوردن و نوشیدن در همه جوامع فرصت هایی برای کنش متقابل اجتماعی و به اجرا گذاشتن مناسک فراهم می کند و این موضوعی بسیار غنی برای مطالعه جامعه شناسی است.

قهوه یک ماده حاوی کافئین است که اثر تحریک کنندگی بر مغز دارد. بسیاری از مردم قهوه را برای "نیرو و نشاط بیش تری" که به آنها می دهد می نوشنئد. روزهای طولانی اداره و مطالعه دیر هنگام شبانه، با نوشیدن قهوه آسان تر تحمل می شود.

فردی که قهوه می نوشد وارد مجموعه پیچیده ای از روابط اجتماعی و اقتصادی می شود که در سرتاسر جهان گسترش می یابد. قهوه محصولی است که مردمان برخی از ثروتمندترین و فقیرترین نواحی کره زمین را به هم پیوند می دهد. قهوه به حد وفور در کشورهای ثروتمند مصرف می شود. در حالی که عمدتا در کشورها فقیر به عمل می آید. قهوه بعد از نفت ارزشمندترین کالا در تجارت جهانی است و برای بسیاری از کشورها بزرترین منبع تجارت خارجی آن هاست. تولید، حمل و نقل و توزیع قهوه مستلزم معاهده های مستمر بین کسانی است که هزاران فرسنگ با مصرف کنندگان قهوه فاصله دارند. مطالعه این معاهده های جهانی یکی از کارهای مهم جامعه شناسی است، چون بسیاری از جنبه های زندگی ما اکنون از تاثیرات و ارتباطات اجتماعی جهان گستر اثر می پذیرد.

عمل نوشیدن یک فنجان قهوه کل فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی گذشته را در خود جای می دهد. همراه با سایر اقلام مانوس رژیم غذایی غربی – مثل چای، موز، سیب زمینی و شکر قهوه نیز فقط از اواخر دهه اول سده نوزدهم مصرف عمومی و گسترده پیدا کرد. هر چند که منشا این نوشیدنی در خاورمیانه است. مصرف انبوه آن به دوره توسعه طلبی غرب یعنی به یک قرن و نیم پیش بر می گردد. تقریبا تمام قهوه ای که ما امروز می نوشیم از مناطقی می آید که مستعمره اروپا بودند. قهوه به هیچ وجه بخشی از اقلام طبیعی رژیم غذایی غربی نیست. میراث استعماری تاثیر بسیار بزرگی بر توسعه تجارت جهانی قهوه داشته است.

قهوه محصولی است که در مرکز مناقشه های کنونی درباره جهانی شدن، تجارت بین المللی، حقوق بشر و تخریب محیط زیست قرار می گیرد. همراه با افزایش محبوبیت قهوه، این محصول جنبه تجاری و سیاسی نیز پیدا می کند. تصمیم هایی که مصرف کنندگان درباره نوع قهوه مصرفی شان و محل خرید آن می گیرند، به انتخاب ها سبک زندگی تبدیل شده است. ممکن است افرادی تصمیم بگیرند فقط قهوه طبیعی یا قهوه بدون کافئین (عربیکا) و کافئین دار (روبستا) و یا قهوه ای بوشند که با تجارت عادلانه تهیه شده است. آن ها ممکن است بخواهند از فروشگاه های مستقل قهوه حمایت کنند نه از فروشگاه های زنجیره ای شرکت های بزرگ قهوه مثل استارباکس. ممکن است ونشندگان قهوه تصمیم به تحریم قهوه برخی از کشورهایی بگیرند که حقوق بشر را رعایت نمی کنند یا به محیط زیست آسیب می رسانند. جامعه شناسان علاقه مندند بدانند که چگونه جهانی شدن موجب ارتقای اطلاع و آگاهی مردم از مسائل و موضوعاتی می شود که در دورترین اکناف جهان رخ می دهد و آن ها را وادار می کند که بر مبنای ای معرفت جدید دست به عمل بزنند. (جامعه شناسی، آنتونی گیدنز)

از همه اینها که بگذریم قهوه خود به تنهایی می تواند یک جاذبه گردشگری برای گردشگران باشند. مراسم پذیرایی با قهوه در جنوب مخصوصا خوزستان خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. همچنین قهوه معروف یزدی که مخلوطی از قهوه ترک، هل و زعفران می باشد، طعم و مزه ای به یاد ماندنی برای گردشگران خواهد داشت. شرکتهایی مانند کوکا کولا و پپسی کولا مهمترین رقیب خود را قهوه می دانند نه یکدیگر. قهوه یک پکیج کامل تجاری است که چندین صنعت را همزمان از کشاورزی کشت و بازپروری تا بسته بندی و تجارت، در نهایت نحوه عرضه و مصرف آن در کافی شاپ ها، مهمانی و جلسات پوشش می دهد.

 

 

نویسنده و عکاس: سید احمد علوی



راه های ارتباطی
دفتر اداری
خیابان استاد مطهری، خیابان میرعماد، کوچه 14 پلاک 4

©2024 PersianGulf, All Right Reserved
طراحی وب سایت
آترین
  بهینه سازی وب سایت